22 سپتامبر, 2020

بیوگرافی و زندگینامه گروه پینک فلوید (Pink Floyd)

پینک فلوید (Pink Floyd) یک گروه موسیقی راک انگلیسی است که در لندن بنیان نهاده شد. این گروه یکی از تأثیرگذارترین گروه‌های موسیقی راک انگلیسی است که توانست با موسیقی پراگرسیو و سایکدلیک، اشعار معناگرا، استفاده از تجربیات صوتی و خلق اجراهای زنده، به موفقیت بین‌المللی دست یابد و به یکی از محبوب‌ترین و تأثیرگذارترین گروه‌های موسیقی عامه‌پسند تبدیل شود.

 

تاریخچه و شکل گیری گروه پینک فلوید (Pink Floyd)


پبنک فلوید تاثیرگذارترین و محبوب ترین گروه موسیقی راک انگلیسی در سال ۱۹۶۵ میلادی و توسط چند دانشجوی معماری به نام های سید برت، نیک میسن، راجر واترز و ریچارد رایت، تشکیل شد.هسته اصلی گروه در دبیرستان کمبریج شکل گرفت.
سید برت Syd barrett متولد ۶ ژانویه ۱۹۴۶ کمبریج انگستان (نوازنده گیتار وخواننده)، راجرواترز Roger waters متولد ۹ سپتامبر ۱۹۴۴ Great Bookham،انگلستان (نوازنده باس و خواننده) و دیوید گیلمور David Gilmour متولد ۶ مارس ۱۹۴۴ کمبریج انگلستان (نوازنده گیتار و خواننده) شاگردان این دبیرستان و باهم دوست بودند. برت و گیلمور قبل از ثبت نام در مدرسه هنر کمبرول Comberwell school of Art با هم بصورت نوازندگان دوره گرد به دور اروپاسفر کردند. در همین حین واترز که در Regont street polytechnic نقشه کشی می خواند به همراه همکلاسی هایش Nick Mason (متولد۲۷ ژانویه ۱۹۴۵ بیرمنگهام، انگلستان، درامر) و Rick wright (متولد ۲۸ جولای ۱۹۴۵ لندن و نوازنده کی بورد) گروه R&B به نام Sigma6 را تشکیل داده بودند. دراولین برنامه آنها کلیو متکالف Metcalfe باس می زد. واترز دراین موقع به نواختن گیتار علاقمند شد و جولیت جیل Juliette Gale (که بعدها با را یت ازدواج کرد) گیتار می زد اما تحول اصلی در گروه زمانی پیش آمد که برایان کلوز Brian Close جای مت کالف راگرفت.
نام گروه پینک فلوید (Pink Floyd)، بعد از اسامی مختلف مثل T- set و Screaming Abdabs ، از اسم دو خواننده سبک پیمونت بلوز به نام های «پینک اندرسون» (کارولینای جنوبی) و «فلوید کانسیل» (کارولینای شمالی) به پیشنهاد سید برت اقتباس شد. «سید برت»، طرفدار دو آتشه این مردان موسیقی بود.

روند کار و آلبوم دهی گروه پینک فلوید (Pink Floyd)

گروه پینک فلوید

این گروه اولین کارهایشان را با همکاری کمپانی Thompson Private Recording با نامهای “Lucky love “عشق خوشبخت و من یک زنبور ملکه هستم (I am a king Bea) ضبط کردند . با نشر این آلبوم توجه سازمان خودیاری که مرکز آن در مدرسه آزاد لندن بود (Landon free school) را به خود جلب کردند. اعضای این موسسه John happy Hapkins و Perte Jenner (پیت جنر) اندروکنیگ Andrew king و جوبوید Joe Boyd بودند .شروع به چاپ روزنامه ای به نام International Times (تایمز بین المللی ) نمودند. این روزنامه در ۵ اکتبر ۱۹۶۶ در رندهوس Round house لندن چاپ شد.
با کمک این روزنامه بود که Pink Floyd مهمترین کار خود را عرضه کرد در ماههای بعد در کلوپ Ufo که تازه تاسیس شده بود شوهائی را اجرا کردند. تک آهنگهایشان با شوها خیلی فرق داشتند تک آهنگ (Arnold Loyne) آرنولد لیون شماره ۲۰ بریتانیا بود. “ بازی امیلی را تماشا کنید“ ” See Emily Play“ در جولای سال ۱۹۶۷ آهنگ شماره ۶ شد. ”سیبها و پرتقالها“ Apples and oranges و مرد سبزی “Vegetable man” آخرین جیغت را بکش “ Scream your last scream تک آهنگهای بعدی بودند. آن‌ها سپس در اواخر دهه ۶۰ میلادی با موفقیت، اولین آلبوم خود به نام نی‌زن بر دروازه‌های سپیده‌دم (The Piper at the Gates of Dawn) را در سال ۱۹۶۷ عرضه کردند و به شهرت رسیدند. دیوید گیلمور در دسامبر ۱۹۶۸ به عنوان پنجمین عضو به گروه پیوست و به تدریج جایگزین سید برت شد که به دلیل مصرف بیش از حد ال‌اس‌دی (LSD)، دیگر از سلامتی روانی برخوردار نبود. پس از جدایی برت از پینک فلوید، راجر واترز تبدیل به شاعر اصلی آهنگ‌های گروه شد و جایگاه خود را بیش از پیش تثبیت کرد.
آنها با نبودن ترانه سرای اصلی شان باز هم به کار خود ادامه دادند. و آهنگهای ” کنترل قلب خورشید” را در دست بگیر“Set the control for the heart of the sun “ و ” It would be so nice“ (خیلی خوب می شد) را اجرا کردند. در آسمان به من اشاره کن (Point me at the sky) اولین آلبوم از سری آلبومهای آنها ساخته Ron Geesin رون گیسین بود. این آلبوم شامل آهنگهای کلاسیک بود که یکی از برجسته ترین آنها ”یکی از همین روزها“ (One of these Days) و آهنگ حماسی Echoes (پژواک) نام داشت.
در این زمان بود که پینک فلوید با آلبوم‌های مفهومی تحسین شده‌شان همچون نیمهٔ تاریک ماه (۱۹۷۳) (Dark Side of the Moon)، کاش اینجا بودی (۱۹۷۵) (Wish You Were Here)، جانوران (۱۹۷۷) (Animals)، دیوار (۱۹۷۹) (The Wall) و برش نهایی (۱۹۸۳) (Final Cut) به شهرت جهانی دست پیدا کردند.

گروه پینک فلوید

آلبوم «نیمه تاریک ماه» با ۴۵ میلیون نسخه یکی از پرفروش‌ترین آلبوم‌های تاریخ موسیقی است. بعد از آن آهنگ”الماس خارق العاده ات را بدرخشان” (Shine your Crazy Diamond) در تحسین و تشکر از برت ساخته شد.
بعد از آن آهنگ ” سیگار بکش“ (have a cigar) بود که (روی هارپر) Roy Harper آن را ساخت و اوج هنر این گروه محسوب می شود. بعد از انتشار مجدد تک آهنگهای Cats & Dogs سگها و گربه ها این گروه بعنوان یکی از موفق ترین گروههای دنیا به خاطر اینکه با جنبش بانک ۱۹۶۷ به مخالفت پرداخت مورد انتقاد قرار گرفت. تک آهنگ ”آجر دیگری در دیوار“ Another Brick in the wall نه تنها جان دوباره ای به گروه بخشید بلکه آهنگ شماره ۱ نیز شد.
این موفقیتها دشمنی داخلی که بین اعضای گروه پیش آورده بود را حل نکرد. دشمنی دیرینه بین وارترز و رایت که همراه برت گروه را ترک کرد، منتهی به رفتن رایت در سال ۱۹۷۹ شد. ریک رایت رفت و بعد از ان گروه البوم final cut را بیرون داد و بعد جدلها بیشتر از پیش قدرت گرفت.راجر فکر می کرد که گروه در حال منحرف شدن از مسیر اصلی خود است و گیلمور راجر را به خودخواهی و تک روی متهم می کرد.فلسفه ی اولیه پینک فلوید را راجر این طور بیان کرده بود: ”اگر ما نتوانیم اشعاری در مورده مسایل گریز ناپذیر زندگی بشر بسراییم و بخوانیم دیگر کاری برای انجام نخواهیم داشت.” گیلمور در جایی گفته: ” او گروه را قائم به خود میدانست و همین امر ادامه ی کار را ناممکن میکرد راجر میخواست پینک فقط با نام او باشد.” راجر از ابتدای شهرت گروه اعتراض خودش را چه در اهنگها و چه در مصاحبه ها اعلام میکرد: ”در یک تور[در امریکا] دائم به افراد میگفتم:از این تور خوشم نمی اید…و انها میگفتند:” ا! راستی؟میدونی امروز بیشتر از چهار میلیون دلار کاسب شدیم؟..میدونی ۹۸۰۰۰ هزار تماشاچی یعنی چه؟؟…و به مرور زمان برای من معلوم شد که تنها چیزی که برای انها مهم است پول است که دلیل روی اوردن من به موسیقی نبود.”

بعد از البوم final cut راجر اعلام میکند که گروه از مسیر خودش کاملا منحرف شده و باید گروه منحل بشه.دو مرد دیگر (گیلمور و میسون) مخالفت می کنند. راجر در یک سمت خواهان امتیاز پینک بوده و ان دو نفر در سمتی دیگر. سرانجام راجر در انتها اعلام کرد که امتیاز استفاده از نام پینک را نمی خواهد.گیلمور در این مورد می گوید: ”وکلایش به او فهماندند که هیچ شانسی برای پیروزی ندارد در نهایت پولی هم به او دادیم او دلیل محکمه پسندی برای دادگاه نداشت.گروهی که توانسته سالهای سال با موفقیت به کارش ادامه دهد دلیلی ندارد به دلیل خروج یکی از اعضایش متوقف شود و بقیه اعضای گروه از کار بازبمانند”
شاید بزرگترین گروه موسیقیه راک با رفتن نظریه پرداز، آهنگساز و ترانه سرای خود به پایان راه رسید. راجر بعد از آن با گروهی جدید مسیر قبلی خویش را ادامه داد و دیگر اعضا نیز با نام پینک کار خود را ادامه دادند.
مانسون و گلیمور هم آلبومهای شخصی تولید کردند.اما هیچکدام از اینها به اندازه کار گروهی شان موفق نبود.

مطالعه بیشتر :
بیوگرافی و زندگینامه الویس پریسلی (Elvis Presley)

گروه پینک فلوید
در سال ۱۹۸۷ میسون و گیلمور تصمیم گرفتند دوباره کار با یکدیگر با نام Pink floyd را شروع کنند. رایت هم برگشت اما این بار استخدام قرار دادی شد.
این بار برنامه های آنها مانند قبل موفق نبود.پس از آن پینک فلوید بدون همراهی واترز و به رهبری دیوید گیلمور دو آلبوم لغزش آنی در عقل (۱۹۸۷) و در سال ۱۹۹۴ (ناقوس جدائی) Division bell را منتشر کردند که یکی از بهترین آثار Pink floyd شناخته می شود. در ژوئیه ۲۰۰۵، پس از نزدیک به دو دهه، اعضای گروه (گیلمور، واترز، رایت و میسن) برای اجرایی خیرخواهانه در لایو۸، گرد هم آمدند. سید برت در سال ۲۰۰۶ و ریچارد رایت در سال ۲۰۰۸ درگذشتند که بدین ترتیب این اجرا تبدیل به آخرین اجرای گروه با حضور تمام اعضا شد. در سال ۲۰۰۶، گیلمور مصاحبه‌ای با یک روزنامه ایتالیایی انجام داد و اعلام کرد که پینک فلوید منحل شده‌است. زمانی که دربارهٔ آینده گروه از او پرسیده شد، گیلمور توضیح داد که پینک فلوید دیگر موسیقی نخواهد ساخت و او در سن ۶۰ سالگی ترجیح می‌دهد بر روی پروژه شخصی‌اش کار کند. از آن زمان، واترز و گیلمور بارها اعلام کرده‌اند که قصد ندارند تا دوباره با سایر اعضا گروه، گرد هم آیند. در سال ۲۰۱۱، گیلمور و میسن در آرنای لندن در یکی از نمایش‌های تور دیوار واترز، به وی پیوستند. در ۵ ژوئیه ۲۰۱۴، منابع مختلفی از جمله همسر دیوید گیلمور، از منتشر شدن آلبومی جدید از سوی گروه تحت عنوان رودخانه ی بیایان (The Endless River) خبر دادند. این آلبوم از آثار ضبط شدهٔ گروه در سال ۱۹۹۴ برگرفته شده‌است و به ریچارد رایت فقید تقدیم شده‌است. این آلبوم در نوامبر ۲۰۱۴ عرضه شد.

آلبوم های گروه پینک فلوید (Pink Floyd)

 

نیمه تاریک ماه (The Dark Side of the Moon)

نیمه تاریک ماه در فاصله زمانی بین مه ۱۹۷۲ تا ژانویه ۱۹۷۳ در استودیوهای ابی‌رود ضبط شد. آلبومی که نخستین همکاری گروه با آلن پارسونر، یکی از کارکنان ایمی، به عنوان مهندس صدا بود. نام آلبوم بیشتر به موضوع جنون اشاره دارد تا به مسائل ستاره‌شناسی.گروه نخستین مراحل کار بر روی آلبوم را در زمان برگزاری تورهایشان در بریتانیا، ژاپن، آمریکای شمالی و اروپا آغاز کردند. در مراحل ساخت این آلبوم، تهیه‌کننده‌ای به نام کریس توماس تبدیل به دستیار پارسونز شد. هیپ‌نسیس طرح بسته‌بندی آلبوم را ارائه کرد که شامل طرح مشهور شکسته شدن نور در منشور به عنوان جلد آلبوم می‌شد که توسط جورج هاردی و استورم تورجرسن طراحی شده بود. طراحی جلد به این صورت بود که یک پرتوی نور سفید رنگ، که نماد یگانگی است، از درون یک منشور، که نماد جامعه است، می‌گذرد و در نتیجه، شکسته شده و به رنگ‌های گوناگون تقسیم می‌شود که نشان از نابودی یگانگی دارد. تمام اشعار این آلبوم سروده واترز هستند.

گروه پینک فلوید

آلبوم در مارس ۱۹۷۳ عرضه شد و به سرعت در جدول‌های فروش انگلستان و اروپای غربی صعود کرد. نقدهای منتشر شده نیز تماماً به ستودن آلبوم پرداختند. پس از عرضه آلبوم، تمام اعضا به جز ریچارد رایت از مصاحبهٔ پس از عرضه سر باز زدند، چون اعتقاد داشتند نباید تا زمان منتشر شدن میکس کوادرافونیک و نسخه باکیفیت آلبوم مصاحبه‌ای انجام دهند. روی «هولینگورث» ، منتقدی از ملودی میکر، طرف اول آلبوم را «کاملاً آشفته» و درک آن را «مشکل» خواند اما طرف دوم را با این جملات مورد تمجید قرار داد: «آهنگ‌ها، صداها… و ریتم‌ها بسیار عالی هستند… ساکسوفون شاهکار کرد و گروه به معنای واقعی راک اند رول کردند». لوید گراسمن، منتقد «رولینگ استون»، آلبوم را این‌گونه توصیف کرد: «یک آلبوم خوب و غنی که شنونده را درگیر می‌کند.».

گروه پینک فلوید


نیمه تاریک ماه
، به عنوان بخشی از تور ایالات متحده در فهرست اجرای گروه قرار گرفت و در مارس ۱۹۷۳ به اجرا درآمد. این آلبوم یکی از موفق‌ترین آلبوم‌های راک در تمام دوران‌ها است که در ایالات متحده به رتبهٔ ۱ رسید و تا چهارده سال در جدول‌ها باقی ماند. در بریتانیا، آلبوم به رتبه ۲ دست پیدا کرد و ۳۶۴ هفته حضور خود را حفظ کرد. در مجموع آلبوم ۴۰ میلیون نسخه در جهان فروخت و به دومین آلبوم پرفروش تاریخ و بیست و یکمین آلبوم پرفروش ایالات متحده مبدل شد. توفیقی که نیمهٔ تاریک ماه به دست آورد ثروت هنگفتی برای اعضای پینک فلوید به ارمغان آورد تا جایی که واترز و رایت عمارت‌های اشرافی بزرگی در مناطق روستایی خریدند و میسن به جمع‌آوری خودروهای گران‌قیمت روی آورد. گروه پس از آن قرارداد خود با کپیتال رکوردز، که عرضه‌کنندهٔ آلبوم‌هایشان در ایالات متحده بود، را فسخ کردند و با کلمبیا رکوردز قرارداد جدیدی انعقاد نمودند که مبلغ هنگفت ۱٬۰۰۰٬۰۰۰ دلار را به عنوان پیش قسط به آن‌ها پرداخت نمود. مبلغی که امروزه ارزشی بیش از ۵٬۰۰۰٬۰۰۰ دلار دارد. البته گروه به همکاریش با هاروست رکوردز به عنوان ناشر آثارش در اروپا ادامه داد.

 

کاش اینجا بودی (Wish You Were Here)

پس از تور نیمه تاریک ماه در انگلستان، اعضای پینک فلوید برای ضبط آلبومی جدید در ژانویه ۱۹۷۵ به استودیو بازگشتند و کار بر روی نهمین آلبوم خود با نام کاش اینجا بودی را آغاز کردند. آلن پارسونز پیشنهاد همکاری با پینک فلوید در این آلبوم را رد کرد زیرا با پروژهٔ شخصی خودش، آلن پارسونز پراجکت، به موفقیت رسیده بود؛ بنابراین گروه برای مهندسی صدا به سراغ برایان هامفریس رفتند. در ابتدا سرایش قطعات جدید برای گروه سخت بود زیرا موفقیت نیمهٔ تاریک ماه اعضا را از لحاظ جسمی و روحی تخلیه کرده بود. رایت بعداً آن دوره را «سقوط در یک دورهٔ دشوار» توصیف کرد و واترز آن را «طاقت فرسا» دانست. تنها گیلمور نسبت به بهبود کیفیت قطعات علاقه نشان می‌داد. میسن هم که به تازگی تجربه جدایی از همسرش را از سر گذرانده بود، دچار ناراحتی و حس بی‌تفاوتی شده بود که به شدت بر روی کیفیت درام نوازی‌اش تأثیر منفی گذاشت.

گروه پینک فلوید

پس از چند هفته سرگردانی، واترز شروع به تجسم یک مفهوم کلی برای موضوع آلبوم کرد. در سال ۱۹۷۴، پینک فلوید سه قطعه جدید ساختند و در یک سری کنسرت در اروپا به اجرا درآوردند. این قطعات جدید نهایتاً تبدیل به نقطهٔ آغازی برای ایجاد آلبوم جدید گروه شدند که با یک قطعه گیتار نوازی چهار نتی گیلمور آغاز می‌شد که توسط خود او و به یاری واترز و رایت نوشته شده بود. آهنگ‌های این آلبوم بر اساس مفهوم کلی اوج‌گیری و زوال سید برت، عضو پیشین گروه، ساخته شده بودند. واترز تعبیر می‌کند: «به این دلیل که من می‌خواستم تا جایی که می‌شود به این احساس… توصیف ناشدنی و مالیخولیایی که بابت ناپدید شدن سید به آن دچار شده بودم، نزدیک شوم».

مطالعه بیشتر :
بیوگرافی و زندگینامه گروه ایگلز (The Eagles)

گروه پینک فلوید

زمانی که اعضا در حال کار کردن بر روی این آلبوم بودند، برت به صورت ناگهانی به دیدار گروه در استودیو آمد. تورجرسن در این‌باره می‌گوید: «جایی نشست و کمی صحبت کرد اما در واقع آنجا نبود.». او در ظاهر بسیار تغییر کرده بود و اعضای گروه در ابتدا او را به جا نیاوردند. ظاهراً پس از این ملاقات واترز به شدت ناراحت شد. کاش اینجا بودی در ۵ ژوئیه ۱۹۷۵ در فستیوال موسیقی «اُپن-ایر» در نب‌وورث به اجرا درآمد و در سپتامبر همان سال عرضه شد. آلبوم توانست در بریتانیا و ایالات متحده به رتبه ۱ دست پیدا کند.

جانوران (Animals)

در سال ۱۹۷۵، پینک فلوید یک ساختمان سه طبقه در ایزلینتن خریداری کرده و آن را به استدیوی ضبط موسیقی و انبار تبدیل نمودند. آلبوم دهم گروه به نام جانوران در سال ۱۹۷۶ و در استدیوی جدید گروه به روش نوین «۲۴ آهنگه» ضبط شد. موضوع اصلی آلبوم از رمان مزرعه حیوانات جرج اورول نویسنده مشهور بریتانیایی برگرفته شده بود و در متن ترانه‌ها به تفاوت‌های سه طبقه نمادین اجتماع یعنی «خوک‌ها»، «سگ‌ها» و «گوسفندها» اشاره می‌شود. بار دیگر هیپ‌نسیس برای طراحی و بسته‌بندی آلبوم فراخوانده شد اما در نهایت این راجر واترز بود که تصویر نهایی جلد آلبوم که جلوه‌گر یک خوک پرنده بر فراز نیروگاه بترسی بود را طراحی کرد.

گروه پینک فلوید

تقسیم‌شدن حق امتیاز به صورت ناعادلانه بین اعضای گروه، آغازی برای مناقشه بین آن‌ها بود. گیلمور که مسئولیت زیادی در آهنگ «سگ‌ها» (که تقریباً طرف اول آلبوم را پر می‌کرد) قبول کرده بود، مبلغ کمتری از واترز دریافت کرد که تنها دو قطعهٔ کوتاه «خوک‌های بال‌دار» را ساخته بود. رایت می‌گوید: «تقریباً همه آن قضیه تقصیر من بود چون من هیچ ایده‌ای ندادم در صورتی که دِیو چیزهایی ارائه داد اما مبلغ کمی دریافت کرد.» میسن به یاد می‌آورد: «راجر ایده‌های بسیاری داشت اما او داشت دِیو را مهار می‌کرد و به عمد او را خسته می‌نمود.». به تازگی فرزند نخست گیلمور به دنیا آمده و این موضوع پریشانش کرده بود و به همین دلیل، وقت زیادی برای مشارکت در آلبوم نداشت. واترز و میسن هم به همین ترتیب نقش خاصی را ایفا نکردند. رایت دچار مشکلات خانوادگی شده بود و رابطهٔ چندان دوستانه‌ای با واترز نداشت. جانوران نخستین آلبوم پینک فلوید است که رایت در نوشتن هیچ آهنگی از آن نقش ندارد. او به خاطر می‌آورد: «جانوران… آلبوم خوش‌حال‌کننده‌ای برای من نبود… این نخستین باری بود که راجر حقیقتاً باور کرد که تنها نویسندهٔ گروه است… که این فقط به خاطر اوست که ما[پینک فلوید] هنوز سرپا مانده بودیم… و زمانی که او تنها قطعات مورد علاقه خودش را در آلبوم قرار داد، رابطهٔ من و او بازهم تیره‌تر شد.».

جانوران در ژانویه ۱۹۷۷ عرضه شد و در بریتانیا به رتبه ۲ جدول‌ها رسید. در ایالات متحده هم آلبوم تا رتبه ۳ صعود کرد. ان‌ام‌ای این‌گونه آن را توصیف کرد: «یکی از تندترین، بی‌رحمانه‌ترین، دلخراش‌ترین و رک‌ترین آثار موسیقی». منتقد ملودی میکر «هم آلبوم را طعم تلخ حقیقت در یک پوشش متوسط که سال‌های اخیر بسیار دیده شده و به شکلی فزاینده خواب‌آور است» خواند.

گروه پینک فلوید

گروه از بیشتر قطعات این آلبوم در تور بشخصه استفاده کرد که نخستین تجربهٔ پینک فلوید در اجرا در استادیوم‌های بزرگ بود. اتفاقی که رابطه بین اعضا را ضعیف‌تر کرد. واترز قبل از اجرا به اتاق مخصوص به خودش می‌رفت و پس از آن هم بلافاصله محل را ترک می‌کرد. حتی یک‌بار رایت به انگلستان برگشت و تهدید کرد که گروه را ترک می‌کند. در زمان اجرای گروه در ورزشگاه المپیک مونترآل گروهی از هواداران پرسروصدا و هیجان زده که درست در جلوی جایگاه قرار گرفته بودند، واترز را خشمگین کردند تا جایی که آب دهانش را بر صورت یکی از آن‌ها پرتاب کرد. انتهای تور برای گیلمور بدون انگیزه ادامه یافت. او از موفقیت‌های قبلی گروه اشباع شده بود و فکر می‌کرد که هدف والاتری برای دست یافتن وجود ندارد.

دیوار (The Wall)

در ژوئیه ۱۹۷۸ و در بحبوحهٔ یک بحران مالی، راجر واترز دو ایده جدید برای آلبوم بعدی به گروه ارائه کرد. ایده نخست که یک دموی ۹۰ دقیقه‌ای را شامل می‌شد، آجرهای در دیوار نام داشت و ایده دوم بعدها تبدیل به نخستین آلبوم تک‌نفره واترز به نام مزایا و معایب اتواستاپ زدن شد. میسن و گیلمور در انتخاب یکی از این دو ایده دو دل بودند اما در نهایت ایده اولی انتخاب شد. باب ازرین بخشی از تهیه‌کنندگی را بر عهده گرفت و یک نمایشنامه چهل صفحه‌ای برای آلبوم نوشت. داستان ازرین در مورد شخصیتی گشتالت به نام «پینک» بود که بر اساس تجربیات دوره کودکی واترز نوشته شده بود؛ از جمله این‌که پدر «پینک» مانند واترز در جنگ جهانی دوم کشته می‌شود. «پینک» شخصیتی معتاد به مواد مخدر بود که به دلیل حضور در صنعت موسیقی دچار افسردگی شده و در نهایت به خود بزرگ بینی دچار می‌شد. کلیت قصه تا حدی از داستان زوال سید برت، عضو پیشین گروه، الهام گرفته شده بود. در پایان آلبوم، «پینک» دیواری که در اطراف خود برچیده فرو می‌ریزد و بار دیگر تبدیل به فردی معمولی و بااحساس می‌شود.

گروه پینک فلوید

در طی مراحل ضبط دیوار میسن، واترز و گیلمور به‌طور فزاینده‌ای از عدم مشارکت و همکاری رایت نسبت به آلبوم ناراضی بودند.گیلمور بیان می‌کند که رایت «به هیچ وجه و در هیچ زمینه به آلبوم کمکی نکرد. او بسیار کم این کار را کرد» و «به همین دلیل برای اخراج مورد فشار قرار گرفت».میسن می‌گوید: «حداکثر همکاری رایت حضور در جلسات ضبط و نشستن بود. او هیچ کاری نمی‌کرد و فقط یک تهیه‌کننده بود.».واترز در این مورد می‌گوید: «[رایت] برای همکاری در ضبط آلبوم آماده نبود…[و] این مورد قبول همه بود… او یا باید یک نبرد طولانی انجام می‌داد یا باید… از همکاری در ساخت آلبوم به کلی انصراف می‌داد اما تمام سهم خود را حفظ می‌کرد… اما در آخر او قبول کرد برود و این کار را در سکوت کامل انجام داد.».

گروه پینک فلوید

پینک فلوید پس از آهنگ «پول» دیگر تک‌آهنگی عرضه نکرده بود. با عرضه تک‌آهنگ «آجری دیگر در دیوار (بخش ۲)» این اتفاق بار دیگر تکرار شد و این تک‌آهنگ توانست به صدر جدول‌ها در بریتانیا و ایالات متحده برسد. آلبوم دیوار در ۳۰ نوامبر ۱۹۷۹ عرضه شد و توانست ۱۵ هفته در جدول بیلبورد ایالات متحده دوام بیاورد و در جدول‌های بریتانیا هم تا رتبه سوم صعود کند. دیوار با فروش ۲۳ میلیونی در ایالات متحده، در جایگاه سوم ۱۰۰ آلبوم پرفروش «آرآی‌ای‌ای» در تمام دوران‌ها قرار دارد. جلد آلبوم یکی از مینیمالیستی‌ترین کارهای آن‌هاست که در آن تنها نام دیوار بر روی یک صفحه سفید با طرح آجر مانند دیده می‌شود و هیچ اثری از نام گروه بر روی جلد وجود ندارد. جلد این آلبوم، همچنین نخستین جلد آلبوم گروه از زمان عرضهٔ نی‌زن بر دروازه‌های سپیده‌دم است که هیپ‌نسیس در طراحی آن نقشی نداشته‌است.
جرالد اسکارف تعدادی انیمیشن برای اجراهای آینده گروه در تور دیوار تولید کرد. اسکارف همچنین مأموریت یافت تعدادی عروسک قابل باد کردن طراحی کند که بر اساس شخصیت‌های آلبوم مانند «مادر»، «همسر سابق» و «ناظم مدرسه» ساخته شدند. پینک فلوید از این عروسک‌ها در جریان اجراهای آلبوم استفاده کرد. روابط اعضا در این زمان بسیار تیره بود. واترز با خودروی شخصی‌اش به مکان اجراها می‌آمد و در هتلی متفاوت نسبت به سایر اعضا اقامت می‌گزید. رایت هم به عنوان موسیقی‌دان حقوق‌بگیر در اجراها شرکت می‌کرد.

مطالعه بیشتر :
معرفی انیمیشن «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم: دنیای پنهان» ؛ انیمیشنی که حتما باید تماشا کنید!

گروه پینک فلوید

ایده این بود که دیوار همراه با یک فیلم عرضه شود و قرار بود تا این فیلم ترکیبی از انیمیشن‌ها به همراه اجراهای زنده گروه باشد؛ اما مشخص شد که استفاده از اجراهای زنده در فیلم غیر عملی است. آلن پارکر شخصی بود که قبول کرد رویکردی متفاوت را در پیش بگیرد. بالاخره قرار شد تا انیمیشن‌ها با صحنه‌های فیلم‌برداری شده صامت که بازیگران حرفه‌ای در آن ایفای نقش می‌کردند، ترکیب شود تا نسخه نهایی فیلم به دست آید. در ابتدا واترز مایل بود تا شخصاً در فیلم به ایفای نقش بپردازد اما مدت کوتاهی بعد نظرش عوض شد و باب گلداف پذیرفت تا نقش «پینک» را ایفا کند.البته او در ابتدا این پیشنهاد را رد کرد و فیلم‌نامه را «مزخرف» خواند؛اما نهایتاً با پیشنهاد مبلغ هنگفتی به عنوان دستمزد قبول کرد در فیلم بازی کند. دیوار پینک فلوید در مه ۱۹۸۲ و در طی فستیوال فیلم کن به نمایش درآمد و در ژوئیه همان سال هم در بریتانیا اکران شد.

ناقوس جدایی (Division Bell)

برای چندین سال پس از لغزش آنی در عقل، اعضای گروه خود را با پروژه‌های شخصی مشغول کردند؛ مانند حضور و رقابت در مسابقات لا کاررا پانامریکانا و ضبط یک موسیقی متن برای فیلمی که بر اساس این مسابقات ساخته شد. در ژانویه ۱۹۹۳، آن‌ها آغاز به کار بر روی آلبوم جدید کردند و به رو استودیو بازگشتند. جایی که گیلمور، میسن و رایت چندین روز به بداهه نوازی پرداختند. پس از حدود دو هفته، اعضا آن‌قدر ایده داشتند تا به کار بر روی قطعات جدید بپردازند. باب ازرین بار دیگر برای تهیه‌کنندگی آلبوم بازگشت و کار به استدیوی آستوریا منتقل شد؛ جایی که در فوریه تا مه ۱۹۹۳ بر روی حدود بیست و پنج ایده جدید کار کردند.

گروه پینک فلوید

برای چندین سال پس از لغزش آنی در عقل، اعضای گروه خود را با پروژه‌های شخصی مشغول کردند؛ مانند حضور و رقابت در مسابقات لا کاررا پانامریکانا و ضبط یک موسیقی متن برای فیلمی که بر اساس این مسابقات ساخته شد. در ژانویه ۱۹۹۳، آن‌ها آغاز به کار بر روی آلبوم جدید کردند و به رو استودیو بازگشتند. جایی که گیلمور، میسن و رایت چندین روز به بداهه نوازی پرداختند. پس از حدود دو هفته، اعضا آن‌قدر ایده داشتند تا به کار بر روی قطعات جدید بپردازند. باب ازرین بار دیگر برای تهیه‌کنندگی آلبوم بازگشت و کار به استدیوی آستوریا منتقل شد؛ جایی که در فوریه تا مه ۱۹۹۳ بر روی حدود بیست و پنج ایده جدید کار کردند.

به لحاظ قانونی، رایت عضوی از پینک فلوید نبود. او تعبیر می‌کند: «به این نقطه که اصلاً بر روی آلبوم کار نکنم نزدیک شده بودم».به هر حال رایت با کار بر روی نویسندگی مشترک پنج ترانه کار همکاری خود با گروه را آغاز کرد که این حجم همکاری در نوشتن ترانه‌ها برای او از زمان کاش اینجا بودی بی‌سابقه بود.یکی دیگر از نویسندگان متن ترانه‌ها پالی سامسون، دوست‌دختر دیوید گیلمور، بود. او در نوشتن چند ترانه از جمله «امیدهای والا» به گیلمور کمک کرد که باب ازرین در مورد این ترانه می‌گوید «به آلبوم، انسجام بخشید». مایکل کامن برای ضبط بخش‌های سمفونیک آلبوم استخدام شد و دیک پری و کریس توماس هم برای همکاری با گروه بازگشتند. نویسنده‌ای به نام داگلاس آدامز نام آلبوم را پیشنهاد داد و استورم تورجرسن هم جلد آلبوم را طراحی کرد. تورجرسن برای طراحی آلبوم از مجسمه‌های موآی در جزایر ایستر الهام گرفت. در این طراحی دو صورت روبرو به یکدیگر دیده می‌شوند که یک صورت سوم را تداعی می‌کنند. او در این مورد می‌گوید: «یک صورت غایب – روح گذشته پینک فلوید، سید و راجر».به منظور اجتناب از رقابت با سایر آلبوم‌ها، یعنی اتفاقی که برای لغزش آنی در عقل افتاده بود، اعضا آوریل ۱۹۹۴ را برای عرضه آلبوم و ادامه برگزاری تور تعیین کردند. آلبوم به رتبه ۱ در بریتانیا و ایالات متحده دست پیدا کرد و در بریتانیا ۵۱ هفته تمام در جداول باقی ماند.

اعضای پینک فلوید دو هفته در آشیانه هواپیمای پایگاه نیروی هوایی نورتون در سن بریناردینوی کالیفرنیا به تمرین پرداختند تا در ۲۹ مارس ۱۹۹۴ و در میامی با تقریباً همان گروهی که در لغزش آنی در عقل با آن‌ها کار کرده بودند به اجرا بپردازند. آنان نخست به اجرای تعدادی از آثار محبوب پینک فلوید پرداختند و بعد برنامه اجرای خود را طوری تغییر دادند تا نیمه تاریک ماه را نیز دربر گیرد.این تور در ۲۹ اوت ۱۹۹۴ با آخرین اجرا از آخرین تور پینک فلوید پایان یافت.

 

گروه پینک فلوید

به لحاظ قانونی، رایت عضوی از پینک فلوید نبود. او تعبیر می‌کند: «به این نقطه که اصلاً بر روی آلبوم کار نکنم نزدیک شده بودم». به هر حال رایت با کار بر روی نویسندگی مشترک پنج ترانه کار همکاری خود با گروه را آغاز کرد که این حجم همکاری در نوشتن ترانه‌ها برای او از زمان کاش اینجا بودی بی‌سابقه بود.یکی دیگر از نویسندگان متن ترانه‌ها پالی سامسون، دوست‌دختر دیوید گیلمور، بود. او در نوشتن چند ترانه از جمله «امیدهای والا» به گیلمور کمک کرد که باب ازرین در مورد این ترانه می‌گوید «به آلبوم، انسجام بخشید». مایکل کامن برای ضبط بخش‌های سمفونیک آلبوم استخدام شد و دیک پری و کریس توماس هم برای همکاری با گروه بازگشتند. نویسنده‌ای به نام داگلاس آدامز نام آلبوم را پیشنهاد داد و استورم تورجرسن هم جلد آلبوم را طراحی کرد. تورجرسن برای طراحی آلبوم از مجسمه‌های موآی در جزایر ایستر الهام گرفت. در این طراحی دو صورت روبرو به یکدیگر دیده می‌شوند که یک صورت سوم را تداعی می‌کنند. او در این مورد می‌گوید: «یک صورت غایب – روح گذشته پینک فلوید، سید و راجر». به منظور اجتناب از رقابت با سایر آلبوم‌ها، یعنی اتفاقی که برای لغزش آنی در عقل افتاده بود، اعضا آوریل ۱۹۹۴ را برای عرضه آلبوم و ادامه برگزاری تور تعیین کردند. آلبوم به رتبه ۱ در بریتانیا و ایالات متحده دست پیدا کرد و در بریتانیا ۵۱ هفته تمام در جداول باقی ماند.

مطالعه بیشتر :
تاریخچه و معرفی موسیقی راک - Rock Music

اعضای پینک فلوید دو هفته در آشیانه هواپیمای پایگاه نیروی هوایی نورتون در سن بریناردینوی کالیفرنیا به تمرین پرداختند تا در ۲۹ مارس ۱۹۹۴ و در میامی با تقریباً همان گروهی که در لغزش آنی در عقل با آن‌ها کار کرده بودند به اجرا بپردازند. آنان نخست به اجرای تعدادی از آثار محبوب پینک فلوید پرداختند و بعد برنامه اجرای خود را طوری تغییر دادند تا نیمه تاریک ماه را نیز دربر گیرد. این تور در ۲۹ اوت ۱۹۹۴ با آخرین اجرا از آخرین تور پینک فلوید پایان یافت.

۲۰ حقیقت درباره گروه پینک فلوید

 

۱- «آجری دیگر در دیوار: قسمت ۲» (۱۹۷۹) با چهار میلیون نسخه فروش، موفق‌ترین تک‌آهنگ پینک فلوید است. این آهنگ در اعتراض به شرایط سخت تحصیل در مدارس بریتانیا بخصوص مدارس شبانه‌روزی در این کشور نوشته شد.

۲- ایده آلبوم «دیوار» در لحظه‌ای از بیزاری و زمانی به ذهن راجر واترز رسید که در یک تور در کانادا یک نفر از تماشاگران روی صحنه آمد و به او تف کرد.

۳- تخمین زده می‌شود در دنیا از هر ۱۲ نفر تقریبا یک نفر نسخه‌ای از آلبوم پرفروش «نیمه تاریک ماه» را داشته باشد.

۴- سال ۱۹۷۵، سید برت عضو سابق گروه هنگام ضبط آهنگ «بدرخش ای الماس مجنون» به «ابی رد استودیوز» رفت. گزارش دادند او به قدری تاس و چاق شده و ظاهرش به قدری هولناک بود که راجر واترز و دیوید گیلمور گریه کردند.

۵- داگلاس آدامز نویسنده مجموعه داستان‌های «The Hitchhikers Guide to the Galaxy» نام آلبوم «ناقوس جدایی» را انتخاب کرد و استفن هاوکینگ دانشمند بریتانیایی در آن حضوری افتخاری داشت.

گروه پینک فلوید

۶- نام اصلی سید برت، راجر کیت برت بود. دوستانش در ۱۵ سالگی نام «سید» را از روی درامری به نام سید برت روی او گذاشتند.

۷- اعضای گروه پیش از آنکه نام پینک فلوید را انتخاب کنند، خود را «The Pink Floyd Sound» صدا می‌کردند. پیش از آن نام گروه « The Tea Set» و باز پیش از آن «Abdabs» بود. و قبل از آن؟ سید برت و دیوید گیلمور نوازنده گروهی به نام «Jokers Wild» بودند.

۸- پینک اندرسن و فلوید کانسیل، دو آمریکایی که نام گروه از آن‌ها گرفته شد، هر دو خواننده بلوز بودند. هر دوی آن‌ها یکسال پس از انتشار آلبوم اثرگذار «کاش اینجا بودی» از دنیا رفتند. لیتل پینک اندرسن، پسر اندرسن هم یک موزیسین بلوز است و هنوز زنده است.

۹- عنوان «مادر قلب‌ اتمی» پنجمین آلبوم استودیویی گروه از تیتر یک روزنامه درباره زنی که اولین دستگاه تنظیم ضربان قلب در قفسه سینه‌اش قرار گرفت، گرفته شد.

۱۰- سر باب گلداف سال ۱۹۸۲ در فیلم «دیوار پینک فلوید» به کارگردانی آلن پارکر بازی کرد. او ناچار بود بداهه‌گویی کند چرا که فیلمنامه در اختیارش گذاشته نشد.

گروه پینک فلوید

۱۱- پینک فلوید از سیستم صوتی کوادرافونیک Azimuth استفاده می کرد. در سال ۱۹۶۷ در حال اجرا در یک سالن اجتماعات، ریچارد رایت ازیک جوی استیک برای ایجاد صدای فراگیر ۲۷۰ درجه ای استفاده کرد. بعدها، در سال ۱۹۷۲ میلادی آن ها این سیستم را به ۳۶۰ درجه ارتقا دادند.

۱۲- آلبوم «رودخانه بی پایان» که در هفتم نوامبر سال ۲۰۱۴ میلادی منتشر شد، پانزدهمین و آخرین آلبوم پینک فلوید محسوب می شود. همچنین باید اشاره کنیم که در فروشگاه اینترنتی آمازون در کشور انگلستان، بیشترین تقاضای پیش خرید را نیز در میان آلبوم های موسیقی در طول تاریخ داشته است. همچنین این آلبوم در خانه قایقی دیوید گیلمور ضبط شده است. استودیوی این قایق بسیار کوچک بود اما پاسخگوی نیاز گروه بوده است.

۱۳- ترانه آهنگ «آرنولد لین» بر اساس شخصیت سارقی واقعی نوشته شده که راجر واترز وی را می شناخته است. او یک دگرپوش جنسی بوده که لباس های زنان را از ماشین های لباسشوئی عمومی می دزدیده است.

۱۴- اگر آهنگ «آجر دیگری در دیوار، بخش ۲» را شنیده باشید، حتما می دانید که یک گروه کر از دانش آموزان مدرسه همصدا می خوانند «ما به آموزش نیازی نداریم». در سال ۲۰۰۴ میلادی، همین دانش آموزان که دیگر بزرگ شده بودند، از این گروه موسیقی شکایت کرده و از آن ها درخواست غرامت کردند. البته شکایت آن ها از سوی دادگاه پذیرفته نشد اما بر اساس قانون می خواستند که بخشی از درآمد موزیک به آن ها پرداخت گردد.

۱۵-سیموس نام پنجمین آهنگ آلبوم فضولی از گروه پینک فلوید است. نام آهنگ برگرفته از یک سگ با نام سیموس است که به استیو مریوت (Steve Marriot)، تعلق داشت و از صدای زوزهٔ سگ وی در نسخهٔ آلبوم این آهنگ استفاده شده است.

گروه پینک فلوید

۱۶- دیوید گیلمور، نوازنده گیتار، مجموعه بسیار بزرگی از انواع گیتارهای کلاسیک دارد. او حتی مالک گیتار الکتریک «فندر استرتوکستر» با نخستین شماره سریال است؛ یعنی اولین و اصلی ترین استرتو.

۱۷- یکی از موفق ترین تک آهنگ های پینک فلوید با عنوان «آجری دیگری در دیوار، بخش دوم» یکی از پرفروش ترین موزیک های این گروه بود که شعر آن در اعتراض به ساختمان ها و سیاست های سخت‌گیرانه مدارس نوشته شده بود. آن ها بسیار شناخته شده و تاثیر گذار بودند و به هدفشان نیز نائل شدند و تغییرات مثبتی در سیستم آموزشی بریتانیا ایجاد شد.

۱۸- از سال ۱۹۶۶ میلادی، تقریبا تمامی اجراهای زنده پینک فلوید با یک فیلم همراه بود که پشت سر نوازنده ها پخش می شد. این ایده باعث می شد تا هیجان و احساسات حاضرین تحریک شده و بیشتر با موزیک همگام شوند. خلق اجراهای زنده استادانه، به موفقیت بین‌ المللی پینک فلوید منجر گشته و باعث شد تا به یکی از محبوب‌ ترین و تأثیرگذارترین گروه‌ های موسیقی عامه‌پسند تبدیل شود.

۱۹- پینک فلوید به عنوان یکی از پیشگامان اجراهای زنده شناخته می‌ شود که به خاطر کنسرت های پرخرج، کیفیت بالای صدا در هنگام اجرا و استفاده از افکت‌ های صوتی خلاقانه به شهرت فراوانی دست پیدا کرد. این گروه در ابتدای کار خود از پروژکتورهای تاشو و کاندوم های رنگی برای ایجاد جلوه بصری بهره می گرفت. خلاقیت و نوآوری در چیدمان و جلوه های بصری اجراهای زنده این گروه در آن زمان زبانزد خاص و عام بود. اگر چه تلاش هایشان در این دوره زمانی عاری از هرگونه فناوری به نظر می رسد.

۲۰- نام اصلی و واقعی سید بَرِت، «راجر کیث برت» است. هنگامی که وی فقط ۱۵ سال داشت، دوستانش او را با نام Syd خطاب می کردند. همین باعث شد تا بعدها با نان هنری «سید برت» فعالیت کند. او در ژانویه ۱۹۴۶ متولد شده و در ۷ جولای ۲۰۰۶ چشم از جهان فروبست. وی فقط ۱۰ سال در عرصه موسیقی فعال بود و ۳۵ سال پایانی زندگی خود را در انزوا سپری کرد.

گروه پینک فلوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *